Peter Düring - Drum Squad

Peter Düring – født 1977 – har arbejdet med et utal af danske og skandinaviske artister, både live og i studiet.

Peters arbejde som trommeslager og kapelmester har de sidste mange år inkluderet bla. Nik&Jay, Infernal, Aqua, Rasmus Seebach, Laus H.U.G. Moonjam, Erann DD, Nabiha, m.fl samt utallige optrædener på TV.

Peter har gennem mange års tæt samarbejde med de fleste pladeselskaber, hjulpet mange af de største pop artister på benene med deres live optræden, og dermed slået sit navn fast som trommeslager, producer og musikalsk sidekick på den danske popscene.

Peter har gjort sig særlig bemærket i forhold til at indføre og producere backingtracks til brug i liveoptrædener. Blandt andet som teknisk konsulent for Safri Duo m.fl.

Peter er uddannet fra det Kgl. danske musikkonservatorium.

Peter om Anatolian

“Mit perfekte ride skulle indeholde både virkelig distinkt attack, ikke for brusende, og en stor klokke der kan trænge igennem. En blanding af både et tørt og meget bright bækken. Det har jeg nu endelig fået i mit helt eget signatur-ride.

Udover den store ære i at lægge navn til et produkt, er jeg også meget stolt over at markere mit 10. års jubilæum hos Anatolian med dette bækken. Jeg vil anbefale det til enhver der søger et Ride der kan trænge igennem med en meget defineret stiklyd og utrolig funky klokke! Jeg ser frem til de næste mange års samarbejde med Anatolian, der altid har støttet mig og leveret gode, solide produkter.”

– Peter Düring

Gear

Anatolian Cymbals
Anatolian Peter Düring Signature Ride
StickWorks 5A

Interview

Vilje fører til præstation

Fra Roskilde Dagblad

Talent og disciplin er den eneste vej til at blive en god musiker. Peter Düring har begge dele og er i dag en af de førende og mest efterspurgte danske musikere.

Taastrup: Dengang hans venner løb rundt i Taastrup og havde tid til alt muligt sjovt, sad Peter Düring hjemme og øvede sig i at spille på lilletromme. Nu høster han frugterne af sit arbejde og sin vilje, som en af landets førende musikere.

Peter Düring er født og opvokset i Taastrup og har aldrig været i tvivl om, hvad han skulle bruge sin fritid på: musik og trommesæt – på trods af, at det ofte gik udover hans samvær med vennerne fra skolen, er det ikke noget, han har følt sig presset til. “Jeg har altid haft lyst til at spille trommer, og det var naturligt for mig at bruge tid på at øve mig derhjemme. Man er nødt til at vælge, hvad man vil. Vil man være god musiker, er man nødt til at ofre tid på det”, siger Peter Düring.

Trommeslager fra barnsben

Peter Düring har aldrig været i tvivl om, at han skulle spille på et eller andet. Både hans mor og far var musikere, så det var nærliggende, og lysten kom ikke fra fremmede.

Det blev hurtigt klart, at han skulle spille på trommer. Peter spillede nemlig allerede fra fireårs alderen på alt, han kom i nærheden af, fra gamle dåser til gryder og tønder, og allerede som niårig blev han optaget i Tivoli-garden. Her startede karrieren for alvor. “Det var et hårdt liv i Tivoli-garden, men jeg lærte enormt meget omkring disciplin og at være koncentreret omkring en interesse”, fortæller Peter Düring.

At spille i Tivoli-garden krævede, udover at komme til øvedagene, meget af den enkelte. “Jeg var nødt til at øve mig hver dag, så mens kammeraterne spillede fodbold eller foretog sig andre sjove ting, spillede jeg lilletromme-øvelser derhjemme“, siger Peter Düring.

I dag mener han, at hans tid i Tivoli-garden har betydet enormt meget for hans musikalske udvikling. Både for de tekniske færdigheder, som han besidder i dag, men også for hans indstilling til musik generelt. “Jeg blev klar over, at man skal arbejde for tingene, det kommer ikke af sig selv, man er nødt til selv at yde en indsats“, siger Peter Düring.

Musik hele dagen

Tiden i Tivoli-garden var for alvor afgørende for, at Peter skulle vie sit liv til trommer og efter et par år på Musikalsk Grundkursus på Ishøj Musikskole blev han optaget på Det kongelige Musikkonservatorium. Her var det klassisk musik, han blev undervist i, både på trommer og forskellige tasteinstrumenter, som for eksempel marimba. En tid han ser tilbage på med nostalgi. “Det var fantastisk at kunne lave det man elsker hele dagen. Jeg boede nærmest på konservatoriet og øvede mig omkring syv timer hver dag“, siger Peter Düring.

Senere fulgte også studier på Rytmisk Musikkonservatorium, hvor det var den rytmiske musik, som jazz og rock, han beskæftigede sig med.

De mange timer i øvelokalerne viste sig at være godt investeret. Peter Düring er 28 år i dag og kan, på trods af sin forholdsvis unge alder bryste sig med mange store præstationer, både som musiker og komponist. Som musiker er han en af landets mest travle og efterspurgte trommeslagere, som har spillet med de fleste store navne herhjemme.

I øjeblikket turnerer Peter Düring med hip-hop-duoen Nick og Jay, hvis band han var med til at starte op.Det er kommerciel musik lavet af professionelle musikere. Nick og Jay er helt exceptionelle. De udanske og tør at gå imod janteloven, og det kan jeg godt lide, siger Peter Düring og tilføjer, at han egentligt ikke har en favorit-musikstilart.

“Jeg kan godt lide musik, og det er ligemeget, hvilken stil det er. Det vigtigste er, at musikken er godt udført”, siger han.

Gang i karrieren

I dag er Peter Düring en af landets førende trommeslagere og optræder, udover Nik og Jay bandet i mange forskellige sammenhænge.
Han optræder i forskellige tv-shows og skriver musik for andre. I den kommende tid skal han blandt andet komponere musik til Radioorkestret, som skal bruges i forbindelse med P2´s musikpris senere i år. Peter Düring spiller også i forskellige teateropsætninger, senest i den meget roste musical West Side Story i Østre Gasværk.

Udover at bruge sine færdigheder som musiker og komponist indspiller Peter Düring, i eget studie, også musik for andre danske musikere, eller bliver brugt som teknisk konsulent. Det har blandt andre Safri Duo haft en stor glæde af.

Peter Düring betegner sit liv, som et ønskeliv. Det en drøm, der er gået i opfyldelse. At arbejde og leve med musik, som han altid har håbet på. Han har aldrig tvivlet på, at alle de mange timer, han gennem tiden har brugt bag et trommesæt eller lilletromme har været godt investeret. Hans liv, hans succes er også et tydeligt bevis på det.